Novinky

Aktuálně o základních registrech a e-Sbírce na podvýboru

Tisk
13 Červen 2013 Tisk PDF

Dnes odpoledne jsme měli Podvýbor pro informační systémy ve veřejné správě. Diskutovali jsme základní registry, projekty e-Sbírky a e-legislativy.

Ohledně základních registrů mne zajímaly odpovědi na následující otázky:

1. Kdy budeme mít mapu veřejné správy, která pomůže odstranit duplicity ve veřejné správě a přinese rozumné úspory?

 Do konce října 2013 se má dokončit sbírání agend do registru práv a povinností. Pokud obce, ministerstva a další veřejné subjekty dodají informace o svých agendách včas podle plánu, zpracuje Ministerstvo vnitra tzv. mapu agend veřejné správy do konce roku 2013. Při jejím zpracování úředníci přichází překvapivě na to, že zhruba polovina dosavadních vykonávaných agend nevychází ze zákonů, ale z podzákonných norem. Osobně mapě veřejné správy fandím. Bude to skvělý podklad pro racionální a promyšlené úspory.

  2. Je registr osob propojen s obchodním rejstříkem?

 Ano, je. Objevují se v něm ale aktuální data, nikoli však ta historická.

3. Funguje již v praxi hlavní cíl základních registrů, tedy že obíhají data nikoli občané? Když se moje kamarádka vdá, nemusí už obcházet všechny úřady? Co se stane, když se člověk přestěhuje a nahlásí změnu na jednom styčném bodě veřejné správy?

 Registry navzájem jsou už propojeny. Žádné obíhání úřadů v obou případech nyní již nehrozí. Ministerstvo vnitra současně pracuje na propojování soukromých subjektů se základními registry v případě, že s tím občan souhlasí. Znamenalo by to, že by i banky a zdravotní pojišťovny mohly automaticky měnit data o klientovi podle změn v základních registrech.

 E-Sbírka a e-Legislativa jsou projekty, které velmi podporuji. Výrazně by mohly přispět ke zkvalitnění a zpřehlednění zákonů a jejich tvorby.

Co je nového?

 Na projekt Ministerstvo vnitra již vyhradilo prostředky. Podrobná architektura bude zpracovaná do konce července 2013. Ministerstvo nám zároveň poděkovalo za seminář, který jsme zorganizovali. Považuje jej za jednu z aktivit, která pomohla projekt celkově prosadit. Co se týče úspor, ministerstvo již dokázalo snížit náklady na projekt o desítky miliónů korun oproti prvním odhadům. Další úspora je možná sdílením datového centra, které v ČR už funguje. Ministerstvo nyní řeší, jak by to bylo možné realizovat a zároveň dodržet závazky z EU. Jako záruka transparentního postupu České pošty, která bude zakázku realizovat, bude pravidelné zveřejňování zakázek dle zákona na jejím webu ZDE. Lidé tak budou moci sledovat dílčí zakázky ZDE. Zítra také proběhne pracovní schůzka ke změně zákona o sbírce zákonů tak, aby elektronické znění zákona zveřejněné v e-Sbírce bylo státem garantovaným zněním.

 
Joomla SEO powered by JoomSEF