facebookBtn      twitter   LinkedInLogo-black rssBtn snemovnaBtn

Co se v médiích nedočtete aneb jak vnímají experti na praní špinavých peněz a financování terorismu Českou republiku

28 Červenec 2011 Tisk PDF

Komise Moneyval fungující pod Radou Evropy posoudila, jak ČR dodržuje mezinárodní pravidla vytvořená mezivládní organizací FATV ( Financial Action Task Force) v oblasti praní špinavých peněz. Informace mne zaujaly a s překvapením jsem zjistila, že se výsledky tohoto reportu neobjevily v médiích. Rozhodla jsem se proto vyžádat si reakci Ministerstva financí s návrhy na zlepšení podmínek pro řešení případů praní špinavých peněz. Ročně nám totiž skrz ekonomickou kriminalitu uniká cca 25 mld Kč.

Co zpráva zmiňuje?

Něco se České republiky za poslední léta přeci jen v oblasti praní špinavých peněz povedlo:

Byl přijat nový zákon proti praní špinavých peněž a financování terorismu, který implementoval jak třetí směrnici EU v této oblasti, tak řadu podstatných preventivních doporučení obsažených ve třetí hodnotící zprávě MONEYVAL. Trestní postihování praní špinavých peněz ale podle Moneyval ještě úplně nesplňuje standardy vymezené v mezinárodních úmluvách. 

Za trestní odpovědnost právnických osob nás Moneyval ještě nepochválil, ale brzy už ano. Český právní řád dosud neupravuje trestní odpovědnost právnických osob. Podle Moneyval zavedení trestní odpovědnosti právnických osob umožní plnou implementaci Úmluvy OSN o potlačování financování terorismu a Palermské úmluvy, kterou Česká republika dosud neratifikovala. 

Trestněprávní rámec postihování financování terorismu byl posílen - skutková podstata trestného činu financování terorismu byla rozšířena tak, že se nyní vztahuje také na osoby, které napomáhají individuálnímu teroristovi nebo členovi teroristické organizace. 

Česká republika ještě potřebuje:

Založit systém a monitoring v bojem s praním špinavých peněz. Moneyval si stěžuje, že chybí oficiální statistiky o účinnosti provádění řady doporučení FATF a dohledem nad výskytem praní špinavých peněz a financování terorismu. Nedostatek spolehlivých statistických údajů představuje překážku pro úplnou analýzu rizik spojených s praním špinavých peněz a financováním terorismu v rámci českého finančního sektoru a pro implementaci účinných opatření, která by zohlednila daná rizika. 

Zavést do praxe více ověřování totožnosti zadavatele a příjemce bezhotovostních plateb. 

Je třeba zavést formálnější dohody o spolupráci mezi finančně-analytickým oddělením Ministerstva financí a profesními komorami za účelem zajištění koordinovanějšího dohledu nad členy těchto komor v oblasti praní špinavých peněz a financování terorismu. 

Je třeba zajistit dohled nad neziskovými organizacemi, které disponují významnými finančními prostředky. Dnes neexistují ani údaje o celkovém počtu neziskových organizací. 

V zákoně o praní špinavých peněz není přesně vymezen pojem “politicky exponovaná osoba”. 

Oddělení policie zabývající se vyšetřováním finanční kriminality vykazují nedostatky ohledně dostatečně vyškoleného personálu pro vyšetřování finanční kriminality. Nedostatečné vzdělání a výcvik příslušníků těchto policejních útvarů omezuje výkonnost trestního stíhání. 

Šokovalo mne: 

Celkové škody, které způsobuje ekonomická kriminalita, jsou vysoké (např. za rok 2009 činila celková škoda 1 068 230 000 EUR). Přesto policie a státní zastupitelství prošetřují málo významných případů praní špinavých peněz. České orgány by měly zhodnotit nesoulad mezi druhy vyšetřovaných případů praní špinavých peněz a výskytem praní špinavých peněz v zemi. Z praxe vyplývá, že většina vyšetřovaných případů praní špinavých peněz jsou nezávažné případy. 

Stále více roste povědomí o důležitosti předběžných opatření a konfiskace výnosů z hospodářské trestné činnosti. Předběžná opatření (zmrazení a zadržení výnosů) jsou údajně ukládána pravidelně, avšak nedostatek statistických údajů o konfiskačních nařízeních negativně ovlivňuje výkonnost celého systému. Hodnotitele znepokojuje nepoměr mezi počtem zadržených výnosů a počtem výnosů, které jsou nakonec konfiskovány. 

Zdroj informací: Zpráva stálé zástupkyně Parlamentu České republiky při Parlamentním shromáždění Rady Evropy Mgr. Vladimíry Pejchalové Grünwaldové, LL.M. za červen 2011

Zpráva Moneyvalu je k dispozici v plném znění ZDE. 

 
Joomla SEO powered by JoomSEF