Jednání s Kancléřem |
05 Březen 2011 |
Dnes ráno měla poslankyně Lenka Andrýsová další ze série schůzek s panem Kynštetrem o tom, jak otevřít sněmovnu veřejnosti a zveřejňovat informace o práci poslanců, jejich právech a povinnostech s tím spojených. Níže si můžete přečíst předložené návrhy. 1. Přehledné a informativní webové stránky KPS vytvoří pracovní skupinu pro audit webových stránek, které budou přehledné a uživatelsky přívětivé. Především je třeba zlepšit funkci vyhledávání a orientaci v informacích. Navrhujeme stránky doplnit o následující informace: informace o výborech a podvýborech úplně stejně zveřejnit i informace o podvýborech cíle práce výboru (mohlo by být formulováno přímo předsedou výboru) informace pro občana o možnosti účasti na výboru (Mělo by to být například v sekci kontakt.) Ideální by bylo napsat tam, jak postupovat, když se někdo chce na výbor osobně dostavit. Audiozáznam taktéž umístit na web ke stažení. organizační strukturu PSP včetně organizační struktury Kanceláře PSP zveřejní, odpovídá: KPS a Parlamentní institut informace o poslancích (CV, facebookový profil a další odkazy na webové stránky) KPS by mohla motivovat poslance k rozšíření informací, ale nepřikazovat. Mnohdy se mi stane, že po mně velvyslanci chtějí můj životopis. To by jim usnadnilo jejich práci. Na web umístit odkaz na FB profil “jsem na facebooku” a dále potom přímo odkaz na soukromé webové stránky poslance. zveřejnit financování politických stran, které je v současnosti v knihovně pouze v papírové podobě Nahlížení v Parlamentní knihovně je pro většinu občanů, kteří nejsou z Prahy, komplikované. Zpřístupnění na webových stránkách by bylo určitě možné i za současné zákonné úpravy, pokud se anonymizují osobní údaje. informace o zahraničních cestách Běžný občan neznalý procesů v PSP se tímto způsobem k informaci nikdy nedostane –komplikované, nepřehledné. Dobré by bylo vytvořit samostatnou lištu zahraniční cesty, kde by veškeré informace byly dostupné. informace o otevíracích dobách knihovny a možném přístupu občanů Informace na webových stránkách sice jsou, nicméně by bylo dobré více zdůraznit možnost, že i občané mohou mít do knihovny přístup. možnosti využití a pronájmu prostor v PSP pro pořádání konferencí Aby byly informace o možnostech pořádání konferencí pro poslance dostupné (seznam místností, kapacita, technické zázemí – IT technika, možnost zázemí ze strany KPS – tlumočení, atd.) možnosti návštěvy PSP včetně zveřejnění dní otevřených dveří sekce “Domluvte si prohlídku sněmovny s Vaším poslancem” nebo s Informačním centrem (Občany většinou nenapadne, že by zde taková možnost mohla být.) zveřejnění podmínek práce poslanců (plat, náhrady, a další výhody např. ubytování v Harrachově a poslanecké ubytovně) Informace o veškerých výhodách poslanců, něco jako manuál pro občany o práci poslanců. zveřejnit etický kodex poslance na webu Připraví VV (Lenka Andrýsová) předloží ke schválení. KPS může umístit na stránky seznam práv a povinností poslanců vyplývajících z příslušné legislativy (Jednacího řádu PSP a zákona o střetu zájmů). Jde o zpřehlednění a ucelení informací pro občany, kteří se v dané problematice neorientují. zveřejnění všech studií, které zpracovává Parlamentní institut Ne všechny studie a materie zpracované PI jsou veřejně přístupné. etický kodex zaměstnance PSP aktualizovat manuál pro poslance a zveřejnit na internetu aktivní komunikace PSP prostřednictvím nových médií KPS určitě může motivovat a být inovativní. Facebookový profil Sněmovny s jeho pravidelnou aktualizací určitě podnítí zájem společnosti o politické dění v ČR. Mám spousty podnětů od mladých lidí, kteří by se uživatelsky komfortním způsobem velmi rádi dostávali k informacím a dění v PSP. Většinu z nich nepřehlednost současných webových stránek PSP odradí. pravidelné emaily pro registrované fanoušky PSP Šlo by určitě řešit i skrz RSS kanál. kalendář PSP pro občana Zveřejnit kalendář stejnou formou jako má výbor pro Evropské záležitostihttp://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=501 2. Návrhy na zlepšení a zefektivnění provozu Kanceláře PSP Šetření papíru KPS může dát doporučení všem orgánům PSP a motivovat je k šetření. Způsob distribuce pozvánek by se měl otočit. Automaticky vše elektronicky a pouze pokud poslanec požádá, budou mu pozvánky distribuovány v tištěné podobě. Zrovnoprávnění elektronické a písemné komunikace. IT efektivizace IT vybavení poslanců a asistentů Stálá komise pro práci KSP by se tímto tématem měla zabývat. Je na zvážení, zda poslanec potřebuje notebook a zároveň i pevné PC. Chápu, že vše záleží na finančních prostředcích, nicméně je třeba hledat efektivní a účelná řešení. lepší distribuce informací v PSP zveřejnění organizační struktury PSP na webu - zajistí tiskový odbor zveřejnit na webu náplň práce jednotlivých výborů a dalších orgánů PSP - zajistí tiskový odbor zlepšit informovanost o veškerých existujících možnostech výhod pro poslance (např. výhodné pronájmy ubytovacích středisek atd.) noví poslanci o nich ani neví. Třeba by v této oblasti mohlo dojít k šetření. Dát všech informace na jedno místo, přehledně, jednoduše k nalezení. lepší informovanost o možnostech zázemí pro pořádání konferencí v prostorách PSP (např. informace na intranetu, o tom jaké prostory jsou k mání a jejich kapacity, jaké jsou možnosti IT vybavení apod.) Dodat na internet na jedno místo, přehledně. aktivní oslovování poslanců jednotlivými útvary PSP (např. při vydání diplomatického pasu - že už je hotový a mohu si pro něj přijít, kam, kdy atd.) Aktualizovat údaje na intranetu - zajistí odbor informatiky ve spolupráci s příslušnými útvary překlad webových stránek do AJ – odpovídá Parlamentní institut. Směrnice na ubytovně Vyvěšena u vchodu. Směrnice se nedodržuje – viz. poslanec Gazdík. |